ΕΦ. ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ, 23/8/2024
Της Μαρίας Κ. Σπανού
Κρατώ στα χέρια μου την καλαίσθητη έκδοση στην ιταλική γλώσσα με το σημειολογικό τίτλο «Ο Αργοναύτης» και υπότιτλο «Ο μύθος αλλάζει δέρμα». Συγγραφέας του η Ροσσάνα Ρατζιονέρι. Το βιβλίο, που αναφέρεται στην καλή φίλη και συμπατριώτισσά μας Θεοδοσία Αντωνιάδου- Τζιβέλη, ξεδιπλώνει τους σταθμούς της έως τώρα διαδρομής της, με αφετηρία τον τόπο της και τα συγκριτικά γνωρίσματά του. Αυτό αποτελεί την σκευή της, όπως η ίδια δηλώνει. Για όσους δεν έτυχε να τη γνωρίσουν η Θεοδοσία, εδώ και αρκετές δεκαετίες, είναι μια πετυχημένη πολίτης του κόσμου, καταξιωμένη σε πολλούς χώρους, με επίκεντρο το χώρο της μόδας.
Η διεθνούς φήμης Βολιώτισσα σχεδιάστρια μόδας είναι μια πολυτάλαντη γυναίκα με πολύπλευρο καλλιτεχνικό και επιχειρηματικό έργο, που αναπτύσσει με διακριτικότητα, και, κυρίως, χαμηλό προφίλ. Η διοικητική της κουλτούρα ως οικονομολόγος, η εμπειρία της, σε συνδυασμό με τη δημιουργική δραστηριότητά της- μαζί με το συνοδοιπόρο και σύντροφο της ζωής της Κωνσταντίνο Τζιβέλη- που αναμιγνύει το κλασικό με το καινοτόμο, είναι τα στοιχεία που οδήγησαν την Θεοδοσία σ’ αυτό που είναι σήμερα. Τα τελευταία χρόνια διαπρέπει σε σημαντικούς θεσμούς της Ιταλίας, εκεί όπου παράγονται οι νέες τάσεις και τα ταλέντα στο σύμπαν της μόδας. Η Τες, όπως την αποκαλούν οι Ιταλοί, έμαθε να αξιοποιεί τους ισχυρούς δεσμούς μεταξύ της Ελλάδας και της Ιταλίας, με ιδιαίτερο σεβασμό στην πατρίδα της και την τοπική της ιστορία. Με τον Βόλο δεν έκοψε τους δεσμούς της ποτέ. Άλλωστε εδώ είναι οι ρίζες της. Εδώ ζει η αγαπημένη της αδελφή Γιόλα, οι συγγενείς, οι φίλοι της, και εδώ δραπετεύει με την οικογένειά της για να ξεκουραστεί τα καλοκαίρια. Εδώ είχε δώσει και υποτροφίες για φοιτητές, που ήθελαν να εργαστούν στον περίπλοκο και συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο της μόδας, μέσω του δημοτικού μας ΙΕΚ, στο παρελθόν. Νοιώθει πάντα σαν τον αργοναύτη, που τραβά διαρκώς κουπί και ταξίδι της είναι το κάθε της εγχείρημα.
Το 2007, σε μια σπουδαία επίδειξη μόδας πάντρεψε τις δημιουργίες της με το μεταφυσικό χαρακτήρα του μεγάλου ζωγράφου Τζιόρτζιο ντε Κίρικο, που γεννήθηκε εδώ στο Βόλο, πριν 140 περίπου χρόνια. Χρόνια πριν, είχε μεταφέρει επίσης τα θεατρικά κουστούμια της αείμνηστης Μελίνας Μερκούρη, μέσω του αδελφού της Σπύρου Μερκούρη, στη Σκάλα του Μιλάνου. Σήμερα, βρισκόμενη στο απόγειο της καριέρας της με έδρα την Έμπολι της Φλωρεντίας, αναμετράται με μεγάλα ονόματα, τους «θεούς» σε εισαγωγικά της μόδας, και, παρά τις δυσκολίες και τον τεράστιο ανταγωνισμό τα καταφέρνει μια χαρά. Δημιουργεί υψηλό στυλ, ως απόρροια επίπονης προσπάθειας, υψηλού γούστου, πολιτιστικού ενδιαφέροντος και, βεβαίως, αξιοποιώντας μορφές της σύγχρονης τεχνολογίας.
Η σπουδαία μετρ της μόδας και επιχειρηματίας Thes Tziveli που έχει δώσει εμπνευσμένη διάσταση στη γούνα και το δέρμα, είναι πολυβραβευμένη στον χώρο του δημιουργείν. Και παρά τις μεγάλες της υποχρεώσεις, συνεπής στην εσωτερική της ανάγκη, κάθε καλοκαίρι τα βήματά της την οδηγούν εδώ, στη γενέτειρα. Της αρέσει να βρίσκεται με γνωστούς και φίλους και να μοιράζεται τη χαρά της συνάντησης μαζί τους, τους δικούς της ανθρώπους, όπως της αρέσει να λέει, να βλέπει και να ξαναβλέπει την εικόνα της πόλης της, που την κουβαλά πάντα μέσα της. «Νοιώθω ότι δεν έφυγα ποτέ από δω», λέει.
Όταν το Λύκειο των Ελληνίδων Βόλου, του οποίου είναι μέλος, στην πρωτοχρονιάτικη εκδήλωση του 2018 της απέδωσε συμβολική τιμή ως μια σπουδαία γυναικεία προσωπικότητα που τιμά τον τόπο της πολλαπλώς, η Θεοδοσία εξομολογήθηκε στα μέλη του διοικητικού του συμβουλίου: «Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Βόλο χωρίς να διακρίνομαι για κάποια ιδιαίτερη δεξιότητα, συσχετίζω τη διαδρομή μου με τον μύθο του Αισώπου που μας λέει για τη χελώνα και το λαγό, ως χελώνα λοιπόν ότι έκανα το έκανα χάρη στην πολύ σκληρή μου δουλειά, τη δική μου και της οικογένειας, την επιμονή μου στις προσεκτικές επιλογές μου πρώτα ως οικονομολόγος και μετά ως καλλιτέχνης και στην φαντασία μου».
Το κυρίαρχο προϊόν της που έγινε ταυτόσημο με τη δημιουργία της είναι η μικτή χρήση δέρματος και υφάσματος. Αυτό είναι το στιλ της και ο χαρακτήρας με τον οποίο προσεγγίζει κάθε της συλλογή. Κι αυτό γιατί, όπως η ίδια εξομολογείται σε μια πρόσφατη συνέντευξή της στο μηνιαίο περιοδικό “JN24 Doing business” ο τύπος αυτός διασφαλίζει την ελαφρότητα, την κομψότητα και τον πλούτο ενός εκλεκτού υφάσματος. Θέλει το δέρμα να ακολουθεί το γυναικείο σώμα και όχι το αντίστροφο. Έτσι η ελαφρότητα έγινε στόχος της. Οι μιλανέζικες επιδείξεις μόδας στη διάρκεια του Milano Moda Donna με το C.N.M.I είναι το δυνατό σημείο της επιχείρησής της. Αλλά και η συμμετοχή της σε πλείστες διεθνείς εκθέσεις όπως AltaRoma, Hellenic Fashion Week, Moscow with the C.N.M.I., Seoul but I’m not καθώς και άλλα σταθερά ραντεβού της σε μεγάλα φόρα, όπου επιβεβαιώνεται η επιτυχία της.
Σήμερα, η ίδια φιλοσοφώντας για τον ρόλο της ως δημιουργός, υπογραμμίζει «ότι τα ρούχα είναι η συνεκτική εξωτερική αναπαράσταση του εαυτού μας» και με αυτή τη θεώρηση αντιμετωπίζει τη κάθε της δημιουργία. Αυτό που σίγουρα ισχύει είναι ότι τόσο η ανθρώπινη όσο και η επαγγελματική ιστορία της Θεοδοσίας, μιας στυλίστριας που έχει ως επίκεντρο της επιχειρηματικότητάς της, σε μια κρίσιμη εποχή, όπως η σημερινή, το ήθος, την ευσυνειδησία, την ακεραιότητα, το σεβασμό στη διαφορετικότητα και γενικά τις ανθρώπινες αξίες, την κάνει ξεχωριστή. Μια Βολιώτισσα της διασποράς, η οποία μέσα από τους πολλαπλούς της ρόλους, πέραν των άλλων, συμβάλει ουσιαστικά στη διατήρηση της ελληνικής ταυτότητας, της γλώσσας και της πίστης στις γενεές που μεγάλωσαν μακριά από την πατρίδα.